Wie zijn de mensen die samen met CIRCUROAD werken aan dé weg naar fossielvrij asfalt? Wat gaat goed, wat zijn uitdagingen en hoe bevalt het om samen te werken met de hele keten? We vragen het aan Daaf de Kok, mede-oprichter van BouwCirculair. “Ik ben op aarde om circulaire doelstellingen te realiseren en heb een gedrevenheid om gebruik te maken van mogelijkheden om die doelstellingen te behalen. Biobased bindmiddelen zijn daarbij een evident hulpmiddel. Ik roep gemeenten dan ook op om zich aan te melden voor de Proeftuin Biobased Asfalt.”

Op weg naar fossielvrij asfalt

Wegbeheerders, bedrijven en kennispartijen werken samen in CIRCUROAD om het asfalt op de Nederlandse wegen fossielvrij te maken. Bitumen, het fossiele bindmiddel in asfalt, wordt vervangen door een bindmiddel op basis van hernieuwbare grondstoffen zoals restproducten uit de bosbouw, papierindustrie of uit de landbouw. Zo verlagen we de CO₂-uitstoot en minimaliseren we de afhankelijkheid van fossiele bronnen.

Regionale ketenaanpak

Daaf de Kok van BouwCirculair is een belangrijke samenwerkingspartner van CIRCUROAD’s ketensamenwerking. BouwCirculair brengt op lokaal en regionaal niveau alle partijen uit de infrasector bij elkaar en stimuleert het formuleren van doelstellingen, begeleidt ketenpartners bij de uitvoering, monitort de resultaten en zorgt voor kennisuitwisseling tussen de ketens.

Het verduurzamen van de asfaltsector is hierbij een belangrijke opgave. Volgens Topsector Energie stoot de asfaltketen jaarlijks tussen de 530 en 600 kiloton CO₂ uit. In Nederland ligt 479 km² aan geasfalteerde wegen. Daarvan beheren gemeentes 70%, Rijkswaterstaat 18% en provincies 12%. Het overgrote deel van het asfalt ligt dus op gemeentegrond. “Dit is waarom we werken met een ketenaanpak per regio”, vertelt Daaf. “Inmiddels hebben we 25 grondstoffenketens, waar asfalt er een van is. Drie keer per jaar organiseren we netwerkbijeenkomsten, verspreid over het land. Daar bespreken we samen met gemeenten de resultaten van de afgeronde, lopende en nieuwe projecten.”

Oproep aan wegbeheerders om zich aan te melden voor de Proeftuin Biobased Asfalt

Om verschillende projecten eenduidig te kunnen beoordelen en om gestructureerd data te verzamelen, ontwikkelde BouwCirculair de Proeftuin Biobased Asfalt waar ook de bindmiddelen van CIRCUROAD-deelnemers getest zullen worden. Daaf doet een oproep aan gemeenten en provincies om zich hiervoor aan te melden en licht toe hoe de proeftuin is ingericht: “Na aanmelding kijkt BouwCirculair in hoeverre de voorgestelde weg geschikt is, of er al een aannemer is en wat de wensen zijn van de gemeente. Als er nog geen aannemer is, kan BouwCirculair desgewenst helpen bij het opstellen van een bestektekst en het formuleren van de eisen rond biobased asfalt. De aannemer kiest vervolgens een technologie en stelt deze voor aan de gemeente. De TRL (Technology Readiness Level) van de technologie moet 6 of hoger zijn om te waarborgen dat de technologie algemeen geaccepteerd en aanvaard is.”

Grondig testen volgens een gestandaardiseerd protocol

“We testen in de proeftuin twee verschillende toplagen – AC Surf en SMA – en zes of zeven technologieën”, vertelt Daaf. “We streven ernaar om alle combinaties te testen zodat we voldoende vergelijkingsmateriaal hebben. Om goed te kunnen vergelijken wordt de helft van de weg aangelegd met biobased asfalt en de andere helft met fossiel asfalt. Vervolgens wordt de weg vijf jaar gemonitord door onafhankelijke instanties, volgens vaste certificeringscriteria en een uniform protocol. Het is dus belangrijk dat de aannemer en toeleverancier(s) ermee instemmen om deze data te delen. Tot slot volgt een onafhankelijke rapportage waarin geconcludeerd wordt in hoeverre het biobased asfalt presteert zoals verwacht. Als dat naar wens is, wordt biobased asfalt vanaf 2030 de norm en wordt het percentage biobased bindmiddel gaandeweg verhoogd.”

Aanmelden

Op de website van BouwCirculair staat een aanmeldformulier. Daarnaast kunnen wegbeheerders ook contact opnemen met Daaf de Kok (06 54 67 67 34 of ddkok@bouwcirculair.nl) om de mogelijkheden te bespreken. Daar roept Daaf wegbeheerders dan ook toe op: “Neem contact op om samen te onderzoeken of een project mogelijk is, of het past in de planning en of het past binnen eventuele reeds gemaakte afspraken.”

Alleen wegbeheerders kunnen zich aanmelden voor de Proeftuin Biobased Asfalt, maar toeleveranciers en aannemers die graag hun biobased asfalt willen testen, kunnen natuurlijk ook hun opdrachtgevers wijzen op de proeftuin. “Door kennis en ervaring te delen, ontwikkelen we samen technologieën die gemeenten helpen bij het realiseren van hun circulaire doelstellingen.”